Invägning

Jag är definitivt inte någon fanatiker av vågen, anledningen till det är inte för att jag är rädd för att se min vikt för hur jag än vrider och vänder på det är jag inte tjock eller överviktig, jag har mina kärlekshandtag och egentligen är jag väldigt nöjd med min kropp. Men som jag skrivit tidigare så behöver jag gå ner några kg för att jag har problem med mitt bäckenben och även det minsta extra kg påverkar min rygg. anledningen till att jag inte är jätte förtjust i vågen är att jag aldrig riktigt tycker den ger "korrekt" resultat. När på dygnet ska man väga sig egentligen??? Men ibland måste man ju upp känner jag för att se om det händer något med arbetet man lägger ner även om det bara är lite.

Satt och läste runt en del i går på en del viktforum för att få lite tips, inspiration, recept med mera. Och upptäcker då på flera forum att man helst ska väg sig på morgonen för då har man sin "normal" vikt, det man sedan äter under dagen går man upp men det förbränns sedan under natten. Man ökar alltid i vikt när man äter men det förbränns snabbare om man håller sig inom sin kaloribank än om man slänger i sig en massa mer mat.

Hänger ni med på vad jag menar och har ni hört något liknande??

Jag tänkte iallafall att jag skulle försöka börja mäta, börjat flera ggr innan men slutat lika snabbt så denna gången ska jag försöka komma igång ordentligt när jag ändå klarat en hel vecka med att räkna mina kalorier nu :)



Det jag skulle komma till iallafall är att min vikt förra helgen låg på 65 kg, jag har då vägt mig vid 3 olika tillfälle för att få någorlunda exakta mått. det har pendlat något hekto upp eller ner.

I förgår kväll vägde jag mig och upptäckte att jag på kvällen efter att ha ätit alla mina mål har jag gått ner till 63 kg :) På en vecka. Eftersom jag hört att man ska egentligen väga sig på morgonen så gjorde jag det idag och vägde 62 kg :) Så jag har med andra ord gått ner mellan 2-3 kg på 1 VECKA??

Hallå??? Det är definitvit inte så att jag är nöjd med min viktnedgång för det är jag verkligen. Men på shapeupclub fick jag fylla i en del uppgifter när jag började, Bland annat min vikt & längd, hur mycket jag aktiverar mig varje dag, bmi, m,m och de räknade ut att om jag ska gå ner 1 kg i veckan vilket jag tycker är helt okej så ska jag äta ett visst antal kcal om dagen.

Saken hör till att jag har varit jätteduktig och föjlt detta, de flesta dagar har jag faktiskt till och med överskridit det med ca 30 kcal. men jag har ändå hållt min inom ramarna och har gått ner 2-3 kg!!! Hur fungerar detta??

Jag är nu väldigt medveten om att jag kanske kommer stå stilla ett tag men då får jag göra det, för jag tänker inte stressa ner en viktnedgång.

______________________________________________________________________

Jag kommer att göra på ett annorlunda sätt nu när jag går ner för att jag lättare ska hålla min vikt sen, jag har bestämmt mig för detta så om någon vill gå in och försöka få mig att ändra mig eller säga att jag gör det på fel sätt så kommer jag inte ändra mig. Har gjort det på detta sättet innan och det fungerade utmärkt anledningen till att jag gick upp var helt enkelt att jag slutade träna igen.

Jag kommer under min viktnedångs period att äta de kalorierna jag får varje dag. I mina beräkningar har jag räknat i mina promenader så dem är inräknade i mina kalorier. Jag går nämligen mycket med Nalle.

När jag nått min målvikt eller är nära den så kommer jag att börja "vänja" kroppen vi högre kalorier i samband med att jag börjar tränna tills jag nått min målvikt om jag inte gjort det innan.

Efter jag nått målvikten kommer jag äta det antal kalorier som jag för min storlek behöver varje dag och träna minst 3 dagar i veckan. Jag tänker inte träna för hårt och göra av med mer energi än vad min kropp får.

Detta ska vara hälsosamt för mig och min rygg inget annat. Träna kommer jag göra dels för att hålla vikten men ännu viktigare för att stärka upp ländrygg och bål för att det inte ska kännas som att min rygg ska knäckas på mitten varje dag!

Summa av kardemumma så gör jag detta för att må bra, vara frisk, stärka min rygg, känna mig nöjd med mig själv och inte för att få kroppen för beachen 2012 som kommer hålla i 6 månader sen går jag upp igen!

Men som många redan vet och som min kloka faster skriver i sin blogg:
(http://jagakcal.wordpress.com/2012/02/17/quickfix/)

Detta är ingen quickfix metod utan en livsstil!

Och jag säger: MIN LIVSSTIL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0